אורטופדיה

תחום האורטופדיה עוסק במחלות, ליקויים, טראומה ופגיעות של מערכת השלד והשרירים בגוף האדם. השם הומצא בשנת 1741 על ידי הרופא הצרפתי ניקולאי אנדרי, אשר פרסם בשנה זו מאמר על בעיות יציבות בילדים,  ומשמעותו: אורטו – ישר, פדיוס – ילד, כלומר לך ישר ילד. תחום זה של הרפואה עוסק בזיהומים, מחלות, שברים ונקעים במערכות השרירים והעצמות, כמו דלקת מפרקים, ובמחלות שונות של מערכות אלו כמו רככת. עוד עוסק התחום בבעיות שונות של יציבות, הליכה ועמידה, כמו עקמת בעמוד השדרה, ובפיזיותרפיה. מחלות של מח העצם כמו לוקמיה, ומחלות נוירולוגיות אשר משפיעות על מערך השרירים והשלד כמו ניוון שרירים אינן מתחומי התעסוקה של האורטופדיה.     

פגיעות נפוצות


רבים במהלך חייהם עשויים סבול מבעיות אורטופדיות כאלה ואחרות. מחלות מולדות, תאונות, תסמונות שונות, פציעות והרגלים לקויים עשויים לגרום לבעיות שונות, אשר מדע האורטופדיה מסייע בפתרונם. בין הבעיות הנפוצות תוכלו למצוא:

כאבי גב: כמעט כולם סובלים במהלך חייהם מכאבי גב בעצמה כזו או אחרת. לעיתים כאבי הגב כרוניים ומופיעים על בסיס יומיומי, ולעיתים כאבי הגב אקוטיים, מופיעים בפתאומיות, ומחייבים התייחסות רפואית מידית. כאבי גב יכולים להיגרם כתוצאה משריר מתוח, מפריצת דיסק, בעיות של הגידים או הרצועות, השמנת יתר, פעילות גופנית ועוד.

פלטפוס: פלטפוס היא תסמונת אורטופדית נפוצה בכף הרגל, כאשר הקשת של כף הרגל אינה קעורה דיה. פלטפוס יכול לגרום לחוסר יציבות, חלוקה לא שווה של משקל הגוף על כף הרגל, כאבי רגליים, כאבי גב ועוד שלל בעיות שונות.

שברי מאמץ: שברים אלו נוצרים כתוצאה מחוסר יכולת של העצם לבנות את עצמה מחדש לאחר עומס רציף וארוך אשר מופעל עליה. שברי מאמץ נפוצים בעיקר בספורטאים או בחיילים, אשר נוטים להפעיל לחץ רצוף על הרגל, ולא להעניק לה את טווח המנוחה לו היא זקוקה. לעיתים ביצוע פעילות גופנית בשילוב של נעליים לא מתאימות הוא מצב אשר יוצר שברי מאמץ גם כן.

דלקת בגיד כף היד: אנשים אשר עובדים על המחשב באופן תדיר, ועוסקים רבות בהקלדה עשויים לפתח דלקת בגיד כף היד בעקבות המאמץ שהם מפעילים על פרק כף היד. 

מוצרים אורטופדיים לסיוע


מדענים מתחום האורטופדיה פיתחו מוצרים שונים, אשר תפקידם להקל ולסייע על תופעות הלוואי אשר נובעות מבעיות שונות.

מדרסים: מדרסים הן מעין רפידות אשר נכנסות אל תוך הנעל, ותפקידם להעניק יציבות לכף הרגל, לחלק את עומס משקל הגוף באופן שווה על כל כף הרגל, ולשמש כבולמי זעזועים.

חגורת גב: חגורות גב משמשות כאמצעי לתמיכה בגב התחתון לאנשים, אשר סובלים מכאבים בגב כתוצאה מפציעה או תאונה.

מגני קרסול: מגנים אשר מולבשים על קרסול נקוע, מייצבים אותו, ומונעים כאבים או פציעות חוזרות.

אורטופדיה מסייעת


תחום האורטופדיה יוסד על מנת לסייע לנפגעים בדרכים שונות כמו: פיזיותרפיה, אביזרים אורטופדיים שונים ואפילו ניתוחים.  

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הוראות שימוש למדרסים ומוצרים

מדרסים

בריאות הרגל