איך לבחור כיסא גלגלים מתאים?

במידה ואדם משותק לפחות בפלג גופו התחתון, הרי שיש לו בעיית ניידות. אחד מהפתרונות הטובים ביותר, הוא השימוש בכיסא גלגלים. כיסא גלגלים מאפשר לאדם לנוע ממקום למקום, בין אם באופן עצמאי, ובין אם על-ידי אדם אחר. מדובר על פתרון שכמעט כל אדם אשר מוגבל בניידות עושה בו שימוש. אולם, חשוב מאד לדעת, שיש היום סוגים רבים מאד של כסאות גלגלים. כל כסא יכול להתאים לאדם אחר. אז איזה סוגים קיימים כיום? ואיזה קריטריונים צריכים להשפיע על הבחירה שלכם? בואו להכיר את הסוגים, ולדעת מה מתאים לכם או לקרוביכם:



כל סוגי הכסאות


כיסא גלגלים ידני - זהו הכיסא הקלאסי במובנים רבים, ולמרות שהוא נחשב לכיסא הגלגלים הבסיסי ביותר, הרי שהוא גם המומלץ ביותר, כל עוד אפשר לעשות בו שימוש. מדובר על כיסא שאותו מניע האדם שיושב על הכסא בעצמו, וזאת ע"י דחיפת הגלגלים, ושינוי הזוויות שלהם, בכדי שהוא יוכל לפנות לכיוונים שונים, לעצור, להגביר מהירות, וכיו"ב. היתרון הגדול בכיסאות הללו הוא בעצמאות שהם מקנים לאדם בעל המוגבלות. הוא שולט על התנועה שלו באופן מלא, וכמובן מפעיל את פלג גופו העליון ושרירי הידיים - וכך גם מקבל תחושת עצמאות, והדבר קריטי מהבחינה הנפשית. כמובן שכיסאות אלו מתאימים, אך ורק לאנשים בעלי נכות בפלג הגוף התחתון, ולא העליון.

כיסא גלגלים ממונע - זהו כסא אשר מתאים לאנשים אשר סובלים מנכות מסוימת גם בפלג גופים העליון, כך שהם לא מסוגלים להפעיל את שרירי הידיים, ולהניע איתם את הכסא. יש מספר מנגנונים לפיהם הכסאות הממונעים עובדים. אם האדם יכול להניע את כף היד שלו - הרי שאפשר שהכסא יהיה עם ג'ויסטיק מיוחד. יש כסאות שממונעים אף לפי תנועת הראש או העיניים, במקרים של שיתוק קשה יותר. יש לציין שיש להתרגל ולהתאמן על הכסא במקצת, אולם גם הוא יכול להעניק עצמאות לאנשים שאף סובלים מנכות קשה יחסית.

כיסא גלגלים עם מלווה - אם מדובר על אדם שלא מסוגל כלל להניע את עצמו, גם לא עם מנגנון ממונע, הרי שיש צורך בכיסא שכולל אפשרות לדחיפה מאחורה בלבד. היתרון המשמעותי בכסא הנ"ל, הוא שמדובר על כסא קל יחסית, שגם נוח מאד לקיפול כשהוא לא בשימוש, שכן המנגנון שלו הוא בסיסי יותר.

כסא לספורטאים - אנשים רבים שמתניידים באמצעות כיסא גלגלים, לא מוותרים על קריירה ספורטיבית, שמסייעת להם לשמור על כושר, ולפתח חוסן נפשי. יש מגוון של כיסאות גלגלים שמיועדים לספורטאים, לפי סוג הספורט שבו הם עוסקים, כאשר הם מאפשרים תנועה מהירה, ותמרונים זריזים.

לבחור כיסא בהתאמה מלאה


חשוב מאד לזכור, שבין אם אתם בוחרים כיסאות גלגלים לשימוש עצמי, ובוודאי אם אתם בוחרים אותם לאדם אחר שאיבד את יכולת התפקוד שלו - חשוב מאד שההתאמה תהיה מושלמת. אתם או קרוביכם עתידים להיות שנים רבות על הכיסא, ולכן חשוב שהוא יהיה נוח, אורתופדי, ויענה על הצרכים שלכם.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הוראות שימוש למדרסים ומוצרים

מדרסים

בריאות הרגל